INFO

SLITER DU MED PUSTEN?

Astma – Kols – Bronkitt – Pollenallergi – Psoriasis – Stress – Lungebetennelse og andre luftveisplager

OFTE STILTE SPØRSMÅL (FAQ)

Hva er saltterapi?

Saltterapi, også kalt haloterapi, er en behandlingsmetode som gjengir det naturlige mikroklimaet til en ekte saltgruve. Dette gjøres ved at det blir eksponert salt partikler i en høy konsentrasjon inn et rom dekket salt på gulv og vegger.

Hvordan virker saltterapi?

Pasientene sitter i saltrommet i 55 minutter og puster inn saltpartikler, som transporteres til de minste bronkiene, luftveis passasjer, i lungene og til andre deler av luftveiene, som bihuler og nese hulrom. Saltpartiklene dreper bakterier og forurensninger inntatt i luftveiene. Disse blir så enten hostet opp av pasienten eller blir utvist under metabolske prosesser via blodbanen. Behandlingen hjelper med å redusere betennelse i lungene, forbedrer lungefunksjonen og åpner puste passasjer.

Hvilke plager kan behandles med saltterapi?

kronisk bronkitt • astma • hodeverk • øreinfeksjon • pusteproblemer, tett i brystet • lungebetennelse etter akutt stadium • bronkie sykdom • tørrhoste • hyppige akutte forstyrrelser i luftveiene • bihulebetennelse / sinusbetennelse • luftveisinfeksjoner • respirasjonsallergier for forurensninger i industri og husholdninger • psoriasis / eksem og mer.

Hvor mange økter anbefales?

Alle mennesker er forskjellige. Vi har folk med store nedsatte luftveisproblemer, som går hver dag, og har bra utbytte av det. Mens vi har folk med samme plager, som går 1-2 ganger i uka, og har godt utbytte av det. Så det finnes ingen fasit på hvor ofte man burde gå.

Men erfaringsmessig så anbefales det å ta hyppige behandlinger i starten, og heller vedlikeholde med 1-2 behandlinger i uka.

Ønsker du å sitte en dobbel time, så tar vi ikke noe ekstra for det.

Hvilke resultater kan pasientene forvente?

Tusenvis av pasienter har blitt behandlet med speleoterapi (behandling i naturlige saltgrotter) i Canada, Russland, Ungarn, Romania, Polen, Østerrike og Tyskland siden begynnelsen av 1900-tallet. Kliniske studier har også blitt utført, og resultatene viser at etter en rekke behandlinger som ble fullført innen en foreskrevet tid, ble pasientens pust mindre belastet, symptomer som nysing, hoste og kortpustethet ble forbedret, og medisinsk bruk ble redusert betydelig.

Er saltterapi trygg for barn?

Saltterapi er ikke bare trygt for barn, det anbefales sterkt. Det er en 100% naturlig, uten bivirkninger eller potensielle helsefare. Behandlingen er egnet for barn i alle aldre (så ung som 1 måned gammel). Barn reagerer faktisk på terapien enda raskere enn voksne. Går du med ditt barn der, så betaler ikke du noe ekstra for å være med.

Hvorfor er det så avslappende inne i et saltrom?

Salt har den naturlige evnen til å balansere ut den positive ladningen i kroppene våre ved å binde de overdrevne positive ioner med saltets negative ioner. De nøytraliserende kreftene av salt avbryter positive ladede og skadelige elektromagnetiske vibrasjoner i vårt miljø (elektro-smog), så vel som i kroppen vår. Derfor har saltterapi avslappende effekter.

Hva skal jeg ha på behandlingssesjonene?

Saltterapi krever ingen spesielle klær; Saltet vil ikke skade klærne dine men det legger igjen noen merkbare rester. Det kan lett ristes av klærene etterpå. Du får utdelt et pledd slik du holder deg god og varm, og slik du unngår å bli tildekket med salt på klærene under behandlingstimen. Det er også påbudt å bruke skotrekk(blåsokker) for å holde behandlingsrommet rent og sterilt. Dette får du utdelt før behandlingstimen starter. Du kan bruke mobil / iPad under behandlingstimen, men skal du ha lyd på så må du bruke øretelefoner.

De sier at salt er dårlig for helsen din. Hvorfor er det godt å puste?

Over forbruk av salt er knyttet til høyt blodtrykk, noe som kan øke risikoen for hjerteinfarkt og slag. Men under saltterapi puster du saltpartikler inn i luftveiene, ikke inntar det i fordøyelseskanalen. Videre er mengden salt du puster inn så minimal at selv om du skulle spise den mengden, ville det ikke utgjøre en helserisiko.

Er det fare for å fange en infeksjon fra andre klienter i saltrommet?

Mikroklimaet til vårt saltrom er 3 ganger renere enn i et sterilt kirurgisk rom på et sykehus, derfor er det nesten umulig å fange noen infeksjon eller bli påvirket av bakterier under terapien. Salt er en naturlig antibakteriell og det dreper nesten alle bakterier ved kontakt. I tillegg jobber vårt ventilasjonssystem kontinuerlig for å sirkulere luften i saltrommet.

Hvem er vi?

SALT HELSEKLINIKK